El Papa Benet XV esmenta en la seva Carta apostòlica que
l’acció missionera passa per «escoles, orfenats, hospitals, hospicis i altres
institucions de caritat» (MI 27). La missió comporta la posada en marxa
d’una munió d’obres apostòliques que tenen com a objectiu la cura dels pobres i
dels malalts, dels descartats i abandonats. La caritat no té límits, perquè no
es poden posar fronteres a l’amor. Sempre hi ha alguna cosa que pot fructificar,
precisament perquè les necessitats creixen i es manifesten, i aleshores es
planteja la pregunta sobre la resposta que
cal
donar. La missió avança quan s’escolta la crida dels pobres, el clam dels quals
puja a Déu i toca el cor i la consciència dels homes (vegeu Jaume 5,4; 1Joan
3,17). Els pobres fan que els deixebles missioners se sentin impel·lits a
cercar allò que pot afavorir els qui viuen en la necessitat.
L’Església del Concili Vaticà II i, a
casa nostra, del Concili Tarraconense del 1995, ha redescobert aquells que
Jesús proclama els primers benaurats del Regne: «Feliços els pobres, perquè és
vostre el Regne de Déu» (Lluc 6,20). Des de sempre, l’Església ha estat atenta
als necessitats. Tot just després de Pentecosta, els apòstols Pere i Joan es fixen
en el paralític de la Porta Bonica i li retornen la salut fent-lo aixecar i
caminar en nom de Jesús (Fets dels Apòstols 3,6). Pel seu costat, l’apòstol Pau
porta endavant una gran col·lecta destinada als pobres de Jerusalem, l’Església-mare,
i les comunitats no jueves s’afanyen a participar-hi (Romans, 15,26; 1Corintis
16,1). En l’Església dels inicis la sol·licitud pels pobres és part essencial
de la fe confessada i viscuda.
Doncs bé, l’Església del segle XXI es
mou per vies semblants. El Papa Francesc, en l’Exhortació Evangelii Gaudium,
ha subratllat l’esperit de les benaurances afirmant que els pobres ocupen un
lloc privilegiat en el poble de Déu (EG 197-201.209-216). Aquesta
afirmació, d’arrel plenament evangèlica, influeix decisivament en la missió com
a tasca primera de la comunitat cristiana. Els pobres i els perifèrics són una
població humana que s’ha estès per tot el planeta, tant en les grans ciutats
riques d’Europa i Amèrica com en els països que són a la cua de la riquesa
mundial. Les desigualtats socials han augmentat i això fa que la missió
cristiana hagi de començar, ara més que mai, per les perifèries humanes i
existencials. Els pobres són la mesura de la missió, els qui assenyalen la
vitalitat de la fe cristiana, els qui obren a l’Església la profunditat de
l’Evangeli. Per això Jesús va dir que els pobres sempre seran entre nosaltres i
que els podrem fer el bé sempre que voldrem (Marc 14,7). L’existència dels
pobres no és una maledicció ni pot ser motiu de resignació. Ben al contrari, l’afecte
pels pobres és la prova del cotó de l’Evangeli viscut. Una missió que no
comenci pels pobres, fracassarà.
Aquest segle XXI el Mediterrani ha estat més que mai el
mare nostrum, el nostre mar, el mar de tots, dels africans, asiàtics i
europeus. En les seves costes com les de Líbia o Grècia i en les seves aigües,
en les seves illes com Lesbos o Lampedusa i en els seus ports com Ceuta i Melmultitud
de persones vingudes dels qui eren considerats «països de missió» han trucat a
la porta dels «països cristians» de la vella Europa. Una cosa semblant es pot
dir del tren de la mort, de sobrenom «La Bestia», que travessa Mèxic en
direcció als Estats Units amb immigrants provinents dels petits països
centroamericans i del propi Mèxic. El resultat ha estat dramàtic. Quaranta mil
persones han mort en el Mediterrani mentre feien els «viatges de l’esperança».
Milers de persones han perdut la vida o han estat segrestades o violades mentre
viatjaven en el tren esmentat. El drama dels refugiats i desplaçats, dels
pròfugs i dels descartats posa juntes moltes persones a les quals s’ha d’obrir
la missió cristiana.
D’altra banda, com fa notar el Papa Francesc, una
«Església pobra per als pobres» estarà atenta a les moltes coses que els
pobres poden ensenyar-nos (EG 198). La missió no comença quan ens
organitzem sinó quan es reconeix «la força salvífica» que hi ha en els pobres i
els posem «al bell mig del camí de l’Església» (ibid.). Massa sovint la missió
ha estat concebuda en termes exclusivament assistencials i tan sols ha
consistit, com diu el Papa, en «programes de promoció i assistència» (EG 199).
Tanmateix, el punt de partença de la missió és «l’atenció a l’altre», tractat
com a amic i valorat «en la seva bondat pròpia, la seva forma de ser, la seva
cultura, la seva manera de viure la fe» (ibid.). La missió no pot ser una
colonització espiritual, sinó un retrobament en el Crist Jesús
d’evangelitzadors i evangelitzats a partir de les llavors de fe que l’Esperit
ha sembrat en els cors de moltes persones, particularment dels pobres. Aquesta
és una raó fonamental per a la missió.
El Crist sofrent ha de ser reconegut en els pobres, en
els més petits, en aquells que necessiten algú que tingui cura de la seva
fragilitat. Per
això, el deixeble missioner no s’agafa als béns d’aquest món, sinó que manté la
llibertat dels fills i filles de Déu que en tenen prou amb «menjar i vestit»
(1Timoteu 6,8) –text citat pel Papa Benet XV (MI 52). I, es pot afegir, ni tan sols la
satisfacció de les necessitats bàsiques no ha de dominar la voluntat del
deixeble missioner, que es fia d’aquestes paraules de Jesús: «no us preocupeu,
pensant què menjareu, o què beureu, o com us vestireu» (Mateu 6,31). El
deixeble missioner viu en el deseiximent, en la donació de si mateix, i es mostra
disposat «a perdre els seus béns i fins i tot la mateixa vida, quan així ho
reclami la caritat» (MI 50).
0 comentaris :
Publica un comentari a l'entrada
Et demanem que siguis respectuós amb aquest bloc que estar dedicat a missions